AYNI UÇAK BİLETİNİN BİRDEN FAZLA KİŞİYE SATILMASI HALİNDE YOLCU HAKLARI NELERDİR?

Overbooking, Çift Bilet Satma  Nedir? 

Hava yolu şirketleri yaptıkları çalışmalar ve istatistiki veriler ışığında uçağın kapasitesini aşacak şekilde bilet satışı yapabilmektedirler. Overbooking olarak adlandırılan bu durumda yolcuların hakları önem kazanmaktadır. Bu yazımızda havayolu şirketinin aynı bileti birden fazla kişiye satması halinde yolcunun uçağa alınmaması durumunda haklarının neler olduğundan bahsedeceğiz. Her hukuki durumda göz önüne alacağımız ilk husus olan bu işin bir mevzuatı var mıdır sorusuna cevap aramamız gerekmektedir. Ülkemizde yolcuların hakları Hava Yolu ile Seyahat Eden Yolcuların Haklarına Dair Yönetmelik ile koruma altına alınmıştır. Yolcunun durumuna göre belirtilen Yönetmeliğin ilgili maddelerinin uygulanması önem arz etmektedir. 

Çift Bilet Satılması Halinde Uçağa Alınmayan Yolculara;

Yönetmeliğin 8’inci maddesi ile; 

İç hat uçuşlar için; 

100 Avronun Türk Lirası cinsinden karşılığı tutarında tazminat verilir. 

Dış hat uçuşlarında ise yolculara; 

1500 kilometre veya daha kısa tüm uçuşlar için 250 Avronun Türk Lirası cinsinden karşılığı, (2 saat içerisinde uçuş sunulursa %50 indirim uygulanır.) 

1500 ile 3500 kilometre arası uçuşlar için 400 Avronun Türk Lirası cinsinden karşılığı, (3 saat içerisinde uçuş sunulursa %50 indirim uygulanır.) 

3500 kilometreden daha uzun uçuşlar için 600 Avronun Türk Lirası cinsinden karşılığı, tutarında tazminat verilir. (4 saat içerisinde uçuş sunulursa %50 indirim uygulanır.)

Yönetmeliğin 10’uncu maddesi ile; 

Bekleme süresine uygun olarak; makul ölçüde sıcak ve soğuk içecekler ile günün zamanına göre kahvaltı veya yemek, hafif ara yemeği, otelde veya uygun bir konaklama tesisinde konaklama, havaalanı ve konaklama yeri (otel veya benzeri) arasındaki ulaşım, iki telefon görüşmesi, faks mesajı veya e-posta hizmeti teklif edilmesi zorunludur. Özellikle hareket kabiliyeti kısıtlı kişiler ve refakatçileri ile tek başına seyahat eden çocukların bu maddede belirtilen ihtiyaçlarının karşılanması sırasında özel ilgi göstermek zorundadır. 

Belirtilen hususlara ilave olarak ortada maddi ve manevi yönden bir zarar oluşmuşsa hava yolu şirketine dava açma hakkı bulunmaktadır. Havayolu ile seyahat eden yolcuların özellikle uçuşların yoğun olduğu günlerde overbooking durumundan zarar görmemeleri için check-in işlemleri için havaalanına erkenden gitmeleri olası bir mağduriyetin önüne geçecektir.

Yorumlar